Hola, mi nombre es Ana...

Hallo lieve mensen. Mijn naam is Ana. Ik ben geboren in Buenos Aires in de jaren 80. Daarom voel ik mij misschien vaak ana-logisch 😊. Ik ben dol op “flashcards”, om van te leren en mee te spelen, of spelen en leren. En van wat ik zie en hoor, vinden mijn studenten dit ook top!

Toch heb ik de laatste jaren veel ervaring opgedaan met het gebruik van digitale technologie in de lessen.

Twee grote uitdagingen hielpen me daarbij: mijn werk gedurende drie jaar voor een hogeschool en de online lessen die ik gaf tijdens de coronaperiode.

Ik ben begonnen met het geven van Spaans als tweede taal toen ik nog student was. In die tijd werkte ik in een hostel. Gasten vroegen me of ik ze Spaanse les kon geven. Later kwam daar ook Engelse les bij.

In de jaren daarna werkte ik voor verschillende taalscholen. In die tijd heb ik veel lesmateriaal ontwikkeld op basis van vragen en wensen van studenten want veel lessen waren op maat.

Denken aan concrete studenten inspireert mij, het geeft me ideeën voor de lessen en het stimuleert me bij het maken van materialen en spelletjes.

Ik vraag ook altijd: wat hebben jullie nodig, hoe wil je leren, wat motiveert je voor deze mooie taal? Ik probeer dat alles samen met studenten in de les te verwerken. Ik hecht sterk aan het belang van participeren door studenten. Zo leren ze al snel om betekenisvolle zinnen te gebruiken. En het is een fijne manier om woorden te leren. In het begin als woorden nieuw zijn, gaat dat stroef. Later worden ze herkend, geleerd en steeds meer vanzelfsprekend gebruikt.

Veel mensen denken dat ik docent Spaans werd, omdat dit werk goed zou passen bij mijn emigratie naar Nederland. Maar dat is niet zo.

Ik ben afgestudeerd aan de Universiteit van Buenos Aires als Onderwijskundige, een lange studie. Ik leerde er onder meer om lesmateriaal te ontwikkelen, lessen voor te bereiden, te geven en te evalueren .

Deze ervaring heb ik meegenomen naar Europa. Eerst naar Antwerpen, waar ik twee jaar werkte in een cultureel centrum als docent Spaans en vervolgens naar Nederland.

Ik ben een nieuwsgierig mens met brede interesses. Ik ben dol op studeren en ik zal altijd actief blijven leren.

Andere activiteiten waarmee ik me bezighoud zijn keramiek, muziek, (moes)tuin en permacultuur.

Ik verwen mezelf zo nu en dan met alternatieve en experimentele lessen. Voorbeelden zijn: stadswandelingen als les met opdrachten voor de studenten, koken in het Spaans, het werken met biografieën (bijvoorbeeld van musici uit Spanje en Latijns-Amerika) of het verzorgen van creatief aangeklede presentaties.

Momenteel verzorg ik lessen voor volwassenen, individueel en in kleine of wat grotere groepen. Daarnaast geef ik les op een middelbare school.

Daarnaast heb ik affiniteit voor het lesgeven aan kinderen. In het verleden heb ik dat ook gedaan.

Als je overweegt om bij mij lessen te gaan volgen, hebben we eerst een kennismakingsgesprek. Je kunt mij dan wat beter leren kennen en je kunt je wensen kenbaar maken en aangeven wat voor jou een prettige manier van leren is.

Ik woon in Culemborg, samen met mijn gezin. In deze stad heb ik veel gevonden waar ik naar op zoek was. Ik ben er dol op!

Wil je meer van mij weten? Vraag het me!

Hartelijke groeten, Ana Estiz.


Sobre mí:

 

Hola a todos y todas. Mi nombre es Ana. Nací en Buenos Aires en el siglo pasado, soy de la generación del 80’. Por eso tal vez muchas veces me siento ana-lógica 😊. Me encantan las “flashcards” para aprender y jugar, o jugar y aprender. Y por lo que escucho y observo, a mis estudiantes también.

En los últimos años, sin embargo aprendí mucho más de lo que me imaginaba a usar la tecnología digital en las clases.

Hubo dos grandes desafíos para poder hacer esto: trabajar 3 años en una Escuela Superior y los 2 años de corona y la educación a distancia.

Comencé a dar clases de español como segunda lengua cuando era estudiante. Eso fue casi por casualidad, por el año 2003. En esa época trabajaba en un hostel y yo ya daba clases de inglés y castellano. Unos huéspedes me pidieron clases de español y así comenzó todo. Luego empecé a trabajar en diferentes escuelas de idiomas en Buenos Aires. Con el tiempo fui creando diversos materiales. Esto lo hacía basado en las necesidades y demandas de los estudiantes, ya que muchas clases eran “a medida”.

Lo que me encanta de crear materiales, juegos, ideas, es pensar en los estudiantes concretos. Siempre les pregunto: qué necesitan, de qué manera(s) les gusta aprender, qué los motiva a aprender este idioma tan hermoso. Trato de trenzar todo eso en la clase, pero claro, esto es algo que lo hacemos juntos. La importancia de participar y de poder decir frases significativas para los estudiantes, es lo que hace que ellos se apropien de las palabras. Palabras que al principio son nuevas y luego de aprenden, se reconocen y se usan.

Mucha gente piensa que me hice profe de español porque parecía ser un trabajo que iba bien con emigrar a Holanda. Pero no es así.

Este metier me lo traje en la mochila. Antes lo había llevado a Amberes, Bélgica, donde trabajé 2 años, también dando clases de español.

En lo formal, estudié la carrera de Ciencias de la Educación en la Universidad de Buenos Aires. Fue una carrera larga que me dio muchas perspectivas a la hora de pensar, dar y evaluar una clase.

Desde la vida misma, soy una persona curiosa con muchos intereses. Además me encanta estudiar y seguir aprendiendo.

Otras actividades que hago son música, cerámica, huerta y permacultura.

Este último tiempo me doy el gusto de dar clases alternativas y experimentales, además de las de siempre. Ejemplos son clases en la ciudad, con caminata y participación en la acción, cocinar en español, literatura infantil, presentaciones, etc.

Me gusta dar clases para todas las edades. Estoy abierta y disponible siempre para hacer ante todo una entrevista personalizada con cada persona que se acerca a mí por clases.

En lo personal, vivo en Culemborg con mi familia, ciudad que me encanta y donde encontré mucho de lo que buscaba.


¿Me estoy olvidando de contar algo? Puedes preguntármelo cuando gustes.

Muchos cariños, Ana.